درآمد سوپرمارکت ها در سال 1403 چقدر است؟

اصطلاح سوپرمارکت یک واژه انگلیسی به معنای فروشگاه بزرگ است. در ایران نیز به مغازه ای که انواع مواد غذایی، لوازم بهداشتی، نوشت افزار، باتری و بسیاری از اقلام مورد نیاز زندگی روزمره را عرضه می کند، سوپرمارکت گفته می شود که کمی از بقالی بزرگتر و از هایپرمارکت کوچکتر است. بسیاری از افراد به دلیل فروش بالای روزانه سوپرمارکت ها تصور می کنند که سود این شغل بسیار بالا بوده و حوزه ای عالی برای سرمایه گذاری است. اما آیا در واقعیت نیز همینطور است؟ در این مطلب با درآمد سوپرمارکت و عوامل موثر بر آن بیشتر آشنا خواهید شد.

درآمد ماهیانه سوپر مارکت در سال 1403

لزوما همه اجناس موجود در سوپرمارکت سود بالایی ندارد. در واقع برخی اقلام ممکن است اصلا سود نداشته باشند و به همان قیمت خرید، فروخته شوند. برای مثال اجناسی مانند بادکنک یا آبنبات در بیشتر فروشگاه ها بدون سود به فروش می رسد. دلیل این کار این است که درآمد سوپرمارکت به میزان خرید مشتری بستگی دارد. به همین دلیل فروشنده مجبور است برخی اقلام را حتی بدون سود عرضه کند تا فروش اجناس دیگر خود را تضمین نماید. بیشترین سود سوپرمارکت از فروش مواد غذایی خشک مانند ماکارونی، حبوبات و انواع کنسرو تامین می شود که حدود 20% از درآمد نهایی آن است.

یک سوپرمارکت به طور میانگین روزانه 5 میلیون تومان فروش خواهد داشت. البته برخی از سوپرمارکت ها بالای 6 میلیون تومان و برخی دیگر ممکن است کمتر از 2 میلیون تومان در روز فروش داشته باشند. با این وصف متوسط درآمد ماهانه سوپرمارکت بدون محاسبه سود، حدود 150 میلیون تومان خواهد بود. در شرایطی که با در نظر گرفتن تمام مخارج و هزینه ها، سود خالص آن می تواند به ماهی 50 میلیون تومان برسد.

بررسی عوامل موثر بر درآمد سوپرمارکت ها

درآمد سوپرمارکت تحت تاثیر عوامل متعددی متغیر بوده و هر فروشنده ای، ممکن است روشی متفاوت با دیگران برای عرضه محصولات خود در نظر بگیرد. مثلا یک فروشنده ممکن است با فروش نسیه سود بیشتری کسب کند، در حالی که فروشنده دیگر فقط فروش نقدی را در دستور کار  خود قرار دهد. اما اصلی ترین عوامل موثر بر درآمد یک سوپرمارکت در ادامه توضیح داده خواهند شد.

1- موقعیت مکانی سوپرمارکت

مهم ترین عاملی که بر میزان درآمد یک سوپرمارکت تاثیر می گذارد، موقعیت مکانی مغازه است. هر محله ای جمعیت متفاوتی دارد و درآمد هر سوپرمارکت نیز به تعداد مشتریان و میزان فروش روزانه آن وابسته است. بنابراین هرچه جمعیت یک محله بیشتر باشد، فروش شما نیز بیشتر خواهد بود. میزان فروش شما همچنین به سطح مالی مشتریانتان بستگی دارد. هرچه توان مالی مشتریانتان بیشتر باشد، قدرت خرید بالاتری داشته و آنها بیشتر برای خرید اجناس غیرضروری هزینه می کنند. در این صورت درآمد شما نیز به عنوان یک سوپرمارکت محلی بالاتر خواهد رفت.

پیشنهاد می کنیم برای کسب درآمد بیشتر، سوپرمارکت خود را در منطقه ای مسکونی و پر عبور و مرور افتتاح کنید. زیرا در این صورت افراد بسیاری از کودک تا میانسال برای تامین اقلام مورد نیاز روزانه خود به شما مراجعه کرده و مشتریانتان به قشری خاص محدود نخواهند شد.

2- تنوع اجناس موجود

هرچه تعداد اجناس بیشتر و متنوع تری در مغازه خود داشته باشید، نیاز گروه بزرگتری از مشتریان خود را رفع خواهید کرد. مشتریان امروز نسبت به گذشته آگاه تر هستند. برندهای مختلف را می شناسند و معمولا به یک طعم خاص عادت دارند. بنابراین اگر فضای کافی و سرمایه لازم را داشته باشید و بتوانید اقلام بیشتری را از برندهای مختلف خریداری کنید، درآمد بالاتری خواهید داشت. البته این مساله درباره مواد غذایی با حساسیت بالایی مواجه است.

چرا که دارای تاریخ انقضا هستند و در صورت خرید بیش از اندازه و عدم فروش آن، مجبور به مرجوع کردن کالاهای خریداری شده خواهید بود. بنابراین توصیه می کنیم ابتدا اقلام کمی خریداری کنید تا به مرور زمان و با شناخت نیاز اهالی محل، متوجه شوید که چه کالاهایی بیشتر مورد استفاده مشتریان شماست.

سود سوپرمارکت

3- ساعت کاری

مردم معمولا از مغازه ای خریداری می کنند که از ابتدای روز تا پایان شب باز باشد. بنابراین ساعت کاری و مدت زمان باز بودن مغازه شما، عامل موثری بر میزان درآمد سوپرمارکت شماست. البته قطعا فعالیت از 7 صبح تا 12 شب برای یک نفر بسیار طاقت فرسا است.

بنابراین اگر فروشنده دیگری ندارید و به تنهایی فعالیت می کنید، بهتر است مدتی را برای ارزیابی عادت خرید مشتریان خود صرف کنید. برای این کار می توانید چند روز در هفته، ابتدای روز سوپرمارکت را باز کنید و چند روز دیگر تا انتهای شب در مغازه حضور داشته باشید. در این صورت پس از مدتی متوجه خواهید شد که مشتریانتان چه زمانی از روز برای خرید مراجعه می کنند. همچنین می توانید یکی دو ساعت در روز که مشتری چندانی ندارید، فروشگاه را تعطیل کرده و استراحت کنید تا انرژی لازم را برای ادامه فعالیت داشته باشید.

4- فروش اینترنتی

امروزه برخی افراد بیشتر خریدهای خود را به صورت اینترنتی انجام می دهند تا هم در زمان خود صرفه جویی کرده و هم بتوانند به صورت آنلاین قیمت کالاهای مورد نیاز خود را بررسی و مقایسه کنند. بنابراین اگر بتوانید بخشی از اجناس خود را به صورت اینترنتی به فروش برسانید، مشتریان بیشتر و در نتیجه درآمد بالاتری خواهید داشت.

اصلا به طراحی سایت یا اپلیکیشن اختصاصی فکر نکنید. این موارد هزینه بسیار بالایی روی دوش شما قرار می دهند. بلکه می توانید به صورت کاملا رایگان در برنامه هایی مثل اسنپ مارکت یا دیجی کالا جت ثبت نام کرده و با پرداخت درصدی از مبلغ فروش، مشتریان اینترنتی را به سمت سوپرمارکت خود سرازیر نمایید.

5- خدمات جانبی

اگر دقت کرده باشید، برخی از سوپرمارکت ها فروش تلفنی داشته و اقلام خریداری شده را به صورت رایگان ارسال می کنند. یا ممکن است با ارائه خدماتی مانند خرید نان یا میوه، مشتریان را ترغیب کنند که خرید خود را از آن فروشگاه انجام دهند.

توصیه می کنیم برای افزایش درآمد سوپرمارکت خود، شما نیز خلاقیت به خرج دهید و با شناخت نیاز ساکنین محله، به دنبال روشی برای جلب توجه آن ها و فروش بیشتر خود باشید. شاید مجبور شوید برای این کار هزینه کنید (مانند استخدام پیک موتوری)، اما اگر با شناخت صحیح، نوع خدمات اضافی خود را انتخاب کنید، احتمالا برایتان سود قابل توجهی خواهد داشت.

شغل سوپرمارکت

سخن پایانی

در این مقاله راهنما با توضیحاتی جامع به بررسی درآمد سوپرمارکت ها پرداختیم، تا اگر قصد راه اندازی یک سوپرمارکت را دارید، قبل از هر چیز از میزان درآمد ماهیانه آن باخبر شوید. اگر همچنان به دنبال کسب اطلاعات بیشتر درباره این موضوع هستید، سوالات خود را در کامنت های زیر این پست مطرح نمایید تا توسط کارشناسین ما در اسرع وقت پاسخ داده شود.

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاه‌

حسین

سلام
فامیل ما کل دار و ندارش رو فروخت + قرض و…. یه هایپر مارکت زده و ماشاالله روزی بالای ۱۵ میلیون درآمد داره
می‌خوام بگم اول مکانش مهم هست و نوع اخلاق با مشتری
و دوم برا شروع کار نیاز نیست اونایی که می‌خوان برا اولین بار هایپر مارکت بزنن اول سوپر مارکت کوچک یا معمولی بزنن تا قلقش درستشون بیاد ؟؟؟ تا بعد مغازه رو بزرگتر و بزرگتر کنن

عقیده منم اینه اونایی که ورشکست میشن احتمالا برکت تو زندگیشون نیست
خوبی کن تا خوبی ببینی
همین فامیل ما ماهی بالای ۲۰ میلیون کمک می‌کنه خیّر هستن

علیرضافصیحی

هزینه تقریبی برای راه اندازی سوپر مارکت چقده

دانیال۰۰۷

سلام وقت بخیر
دوستان که در عرصه سوپرمارکتی محلی تجربه دارن، هزینه راه اندازی سوپرمارکت چقدر است و آیا سود خوبی دارد یا خیر؟؟؟؟ ممنون میشم دوستان با تجربه در رابطه با این موضوع توضیح دهند. سپاس

رامین

طولانیه ولی بخونید
کامنت دوستمون رو خوندم حرف از برکت و نیروهای بیرونی زد که تا حدودی خندم گرفت پنج ساله سوپری دارم هر روز شرایط بدتر میشه نه به خاطر من و اخلاقم چون هم قدیمی هستیم هم مشتری ثابت داریم به خاطر اقتصاد فلج 15 م برای یه سوپری وقتی روغن شده 365000 تومن برنج هندی 500000 مبلغ عجیبی نیست چون همین پول رو باید بیشتر کنید تا همون جنس رو بتونید بخرید که تن ماهی رو اول سال 1402 35 خریدی 45 فروختی و الان 75 تومنه یا برنج هندی رو 300 فروختی الان 500 تومنه و… شما باید هر ماه پول تزریق کنید مگر نه هیچ درآمدی نخواهید داشت. در حالیکه هر کسی ملک و ماشین می‌خرید بدون هیچ فعالیتی سرمایش چندبرابر میشد.
تولید تو مملکت مرده تا حالا نشده فکر کنید چرا تمام فروشگاه‌های اینترنتی فروش شگفت انگیز و فوق العاده این مدل چرا می‌زارن 80درصد تخفیف چون رکود بازاره
خلاصه به هیچ عنوان ارزش سرمایه ای که میزارید رو نداره

ناشناس

سلام من میخوام سوپر مارکت بزنم خوبه یا نه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *